Sunday, January 15, 2017

كلمة السر: 3 حروف

بيني و بينكم و ما تقولوش لحد؟

ملة أي إعلامي مصري من 3 حروف
ج
ي
ش
و للحق العيب مش عليهم، العيب عاللي مشغلهم و محفظهم يقولوا ايه.

أما يقولوه ازاي فدي لعبة مضمونها هما عايزين يستهدفوا أنهي شريحة فيختاروا الشخصية اللي هاتعرف توصل الكلام للشريحة دي.
زي العكش ما كان له دور و شريحة عريضة مستهدفة بأسلوبه اللي نجح ببراعة فيه.

و زي ما أحمد موسى له قطاع عريض بيتابعه عمرو أديب له شريحة و منى الشاذلي و القرموطي و المسلماني و باقي البرتيتة.
ذكاء من اللي ماسك خشبة الماريونت و عارف يلّعب خيوطها ازاي.
فكروا كده في أغلب محتوى و مضمون التوك شو في مصر هاتلاقوه واحد ... الطريقة بس اللي بتختلف في التوصيل.

نسيبنا بقى من الديل يا جماعة و خلينا في الراس ... الراس الكبيرة أم كرش واسع ما بيتملاش ... الراس اللي قافشة في زمارة البلد من 64 سنة و خلت البلد من دولة عملتها أغلى من الاسترليني و الجنيه الدهب و كانت دولتين و قطاع و كان عندها اقتصاد قوي و كانت عاصمتها بتتقارن بمدن و عواصم اوروبية و كانت أخلاق أهلها و تعاملاتهم مع بعض و مع الغير أشهر من اني ارغي فيها و كان الخواجات طليان و جريك و غيرهم بييجوا يشتغلوا فيها و يفتحوا محلات و تجارة.

مصر اللي لما قام واحد في مجلس النواب و سب الذات الملكية علناً حبسوه 3 شهور في سجن الأجانب اللي هو كان فيلا كبيره في شارع عماد الدين و طلع قبل ما يكمل المدة.

مصر اللي لما الملك كان عايز شيخ الأزهر يطلعله فتوى تعارض الشرع شيخ الأزهر رفض و الملك رضخ. مصر اللي ملكها رفض تماماً الإعتراف بإسرائيل و عارض قيامها على أراضي فلسطينية. مصر اللي كانت مداينة انجلترا و كان قصاد كل جنيه بيتطبع جنيه دهب في خزانة الدولة. 

مصر اللي كان فيها تعددية حزبية حقيقية و انتخابات بدون تزوير و لما النحاس مسك الوزارة من على ضهر دبابة انجليزية أجبرت الملك على كده، الشعب كله احتقره و اسقط الوفد من حساباته و من يومها و الوفد ما قامش تاني.

مصر اللي شرطتها كانت بتحمي الناس و تدافع عنهم و كانت بتطلّع الفدائيين من حجز أقسام الشرطة في مدن القناة عشان ينفذوا عمليات ضد الإنجليز أو يحرروا مواقع في حرب 48 و يرجعوا طواعية تاني الحجز عشان ما يأذوش الضباط و اللي وحدة بسيطة من شرطتها بتسليح شخصي و خفيف قاومت مدرعات و دبابات و خيالة و مشاة انجليز في الإسماعيلية عشان ما يسلموش مكانهم حباً في البلد و حفاظاً على شرفها. 

مصر اللي كان التعليم فيها مجاني ما قبل الجامعة و كان التعليم فيها على مستوى كفيل بإن حامل الإبتدائية بيشتغل بمرتب معقول لأنه حامل شهادة ، مصر دي راحت فين؟ و اللي وصل ليه حالها ده مين السبب فيه؟ نقطة التحول كانت امتى و على ايد مين؟

كُتُب التاريخ في المدارس ما بتقولش اللي فات ده ... كتب التاريخ بتقول ان تاريخ مصر الحديث ابتدى يوم 23 يوليو 1952 و قبل كده كانت عصور ظلام و جهل.

 كل اللي فات ده الراس دي حولته للي احنا فيه دلوقتي ... دولة اتفككت و اقتصاد منهار و مرافق متداعية و ناس بتاكل في بعضها و تعليم زبالة و شعب همجي و اللي يفكر يرفع راسه بتطير و جيش بتتسرق مدرعاته في كمين متحرك كمان با ريته ثابت. و بيحط عساكر مش مدربة و لا مسلحة و لا معاها ضباط اكفاء و لا متأمن أماكن ارتكازها و بيسيبهم يموتوا. جيش مش عارف يسيطر على مثلث مدن بس بيقتل و يجرف و يقصف أماكن المدنيين الغلابة و يهجرهم ... 

جيش بقى يعتبر اسرائيل جار و حليف و صحف اسرائيل بتعتبر قائده الأعلى بطل لاسرائيل و حاخاماتهم المتشددين بيدعوله في صلواتهم. جيش قدر يخلي دولته في 2016 تاني أكبر مستورد سلاح في العالم و الناس مش لاقيه تاكل و لا تتعالج و البلد في عرض دولار واحد. جيش نسي مهمته الأصلية و تفرغ لإدارة امبراطوريته الإقتصادية و لم الكارتة من الطرق و مضاعفتها بدون خدمات أو حتى صيانة للطرق دي. 

جيش بقى يحاسب عربيات النقل المحملة تقديرياً على مزاج اللي واقف عالميزان مش تبع قواعد هيئة الطرق من حيث الوزن و نوع الحمولة و غيرها من العوامل.
الجيش اللي كان رافض يدي تصريح للفطيم عشان يعمل كوبري مشاة عند ايكيا عشان الموظفين اللي كانوا بيموتوا و هما بيعدوا الدائري في الحتة دي عشان لما يجيله مزاجه بعد كام نفس أزهقت يسند انشاؤه لإدارة المهندسين العسكريين.

الجيش اللي دلوقتي لو دخلت بنزينة وطنية و شديت مع اللي بيمونلك عشان لاطعك و بيرغي مع زميله أو فضل ماسك مسدس البنزين لما التنك طفح و البنزين غرق الصاج أو أي سبب تاني بيزعقلك و بيهددك بتحويلك لمحاكمة عسكرية "حدث بالفعل اكتر من مرة"

هيئة قناة السويس بعد ما كانت مصدر دخل، في 2016 خدت قرضين من البنوك و رفضوا يدوها القرض التالت، عارفين ليه؟ عشان الجيش زرع لواءات في المناصب الإدارية و هما بدون خبرة نهائي في الأماكن اللي ماسكينها، و على سبيل المثال: الهيئة عندها مزارع سمكية و كانت بتدر دخل ممتاز لأنهم جايبين متخصصين من كذا جهة للإدارة، لما وبا اللواءات انتشر كان منهم واحد مسك المزارع، الباشا بجهله و اوامره واجبة التنفيذ اتسبب في موت الزريعة كاملة و موت أغلب السمك الموجود بخسارة حبة ملايين حلوين يعدوا ال 10 بس مش فاكر الرقم بالظبط.

و الكلام ده من بؤ واحد شغال في إدارة الهيئة و بيقوللي ده بند واحد ... و عد من ده كتير.
المشكلة الحقيقية في مصر في ال 3 حروف دول ... مش في أي حاجة تانية.

الجيش في أي دولة في العالم مهمته يحرس مش يحكم، هاتولي دولة في العالم في آخر 60 سنة مثلاً نهضت و انتعشت اقتصادياً و تقدمت علمياً على ايدين حكام عسكريين، دي حتى دول افريقيا المتخلفة نبذت شغل الحكم العسكري ده و بقى يحكمها مدنيين و اتفرجوا عليهم دلوقتي مقارنة بينا ...

الصح إننا ندّي العيش لخبازه ... 
الفران هانديله ميه و دقيق و خميرة هايطلعلنا عيش ... 
لو ادينا المكونات دي لعالم في ناسا تفتكروا هايطلع ايه؟

1 comment:

vogacloset said...

الان يمكنك الحصول على افضل انواع الملابس و المنتجات المتنوعة و التي من ماركات عالمية من خلال موقع فوغا كلوسيت وتخفيضات اكبر من 40 % و يمكنك الحصول على جميع منتجات التجميل للمراة و باسعار مخفضة باستخدام فوغا كلوسيت كود خصم و الذي يعطيك نسبة خصم كبيرة