Sunday, May 18, 2008

جسر التواصل

زوار مدونتي الأعزاء

لعل هذا هو أول حديث مباشر بيني وبين العديد منكم والشرف لي أنا بهذا التواصل.

هناك شيء أود مشاركتكم فيه حتى تفيدوني برأيكم، منذ نشأة المدونة في عام 2006 وأنا لا أكتب كثيراً للعديد من الأسباب .. ولكن كان يسعدني دائماً أن أجد عداد الزيارات يسجل أرقاماً متزايدة مما يشي بأن هناك من يقرأ ما أكتبه وهذا كان يسعدني جداً ... إلا أنه ومع مرور الوقت وجدت أن التفاعل من جانب الزوار مع موضوعاتي ضعيف جداً .. ويظهر ذلك في قلة عدد التعليقات COMMENTS التي أجدها على أياً من الموضوعات التي أنشرها.

الحقيقة أن تفكيري هداني لأن يكون السبب شيء من اثنين أو مزيج بينهما ... الأول أن يكون مستوى الكتابة والموضوعات ليسوا على قدر من الجودة يشجع القارئ على التعليق والتفاعل، أما السبب الثاني فهو أن يكون بعض الزوار لم يلاحظوا وجود كلمة COMMENTS في أسفل كل موضوع والتي بالضغط عليها تتيح للزائر أن يترك تعليقه على الموضوع المكتوب.

أنا أطمع منكم جميعاً في أن تساعدوني على تحديد السبب ... لأن لو كان السبب هو ضعف المواضيع أو كونها غير متسقة مع اهتماماتكم فربما بالتواصل و إبداء الآراء نصل سوياً لما يجعل هذه المدونة أكثر جودة وقادرة على اجتذاب زوارها للمشاركة فيها.

في الواقع قد يكون هناك سبب ثالث وهو قلة مواضيعي، ولكن الحقيقة أن عدم التجاوب يصيبني بنوع من الإحباط والإحساس بأن ما اكتبه لا يلاقي صدى من القارئ مما يجعلني لا أتحمس كثيراً للكتابة، فأنا أشعر أن هذه المدونة كالنبات الذي يحتاج للتواصل والرعاية حتى ينمو ويقوى ... صحيح أن العبء الأكثر علي أنا ولكن تواصلكم معي هو الأقوى تأثيراً.

بانتظار آراؤكم واقتراحاتكم حول هذا الموضوع.

8 comments:

سلوى said...

أول تعليق

أولا
مبروك الشكل الجديد للمدونه
ثانيا
شوف يا باشمهندس

بدون مجامله
موضوعاتك كويسه جدا

لكنها أيضا قليله جدا

يعني
لو كترتها شويه
وكترت الزيارات شويتين تلاته كده

كله هيبقى تمام
لأنك فعلا تملك قلم يحترم
وتملك فكر يجعلك تكتب كل يوم بوست
تحياااااااتي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

شوف يا أستاذ عمر
الموضوع ف عالم التدوين يختلف شوية

الحكاية تحتاج منك انتشار ف المدونات
يعني تزور ناس كتير وتعلق عند ناس كتير
لأن ده اللي هيعرف الناس بمدونتك بطريقة مباشرة
وبالتالي تتكرر الزيارات من الناس اللي هيعجبها مواضيعك

وبالتالي ايضا هتلاقي تعليقات وتفاعل أكثر

وعلى فكرة مدونتك شكلها جميل جداا
وان شاء الله أضيفك على الريدر عندي ربنا يوفقك
:)

سنووايت said...

مبروك الشكل الجديد ولو اني في البداية ما اتعرفتش علي المدونة بسهولة

عن نفسي بتعجبني قصصك وموضوعاتك رغم قلتها , واعتقد السبب في قلة التعليقات ربما قلة المواضيع , ربما قلة زيارات للمدونات الاخري فعالم التدوين عالم تبادل فكري وثقافي علشان يزورك المدونون ويعلقوا عل موضوعاتك لازم يلاقوا منك دا بالنسبة لموضوعاتهم
دا من وجهة نظري , ولكن قلة التعليقات ليست مقياس لجودة المواضيع , مواضيعك قيمة , استمر في نشرها

L.G. said...

السلام عليكم
دعتني صديقة لهذه المدونة
أعتقد إنها كانت برتقالية الأول صراحة لا أحب الألوان القاتمة حتى الفارس فوق مطأطئ الرأس ليه ؟؟
بس الكلام والتنسيق مضبوط للغاية مما أفتقر اليه في مدونتي وتساءلت كيف لك هذا ؟؟؟ لو برمجة وأكواد يبقى مفيش أمل عندي
المهم
أنا قريت المدونة من يوم ما فتحتها
يا راجل اتق الله
ده فيه تدوينتين بينهم 5 شهور مش للدرجادي على الأقل كل أسبوعين موضوع
ثانيا
لا تلق بالا نهائيا للتعليقات
مبدئيا الناس لا تتفاعل وغالبا لا تهتم لكلام الاصلاح
وطبعا شايفين كلمة كومنت ولكن
1- أحيانا معندهومش حاجة يقولوها
2- النت وحش أو مكسلين يكتبوا الباس وورد زيي
3- ممكن يكون الكلام أعلى من مستوى الاستقبال وليس العكس كما تتصور
4- أغلب مواضيعك تحمل على الاقل 7 أو 8 تعليقات من أناس يقولون كلام مفيد

على فكرة أغلب مواضيع مدونتي صفر تعليق :))
والناس لا تفهمني نهائيا ولا يدركون مقصدي
رأيي خلي المدونة ليك لوحدك والناس الكويسة حتيجي بس مش لدرجة كل سنة مرة موضوع على الأقل كل اسبوعين
عن نفسي لو لقيت شغل وحياتي مليانة مش حكتب لأن التدوين نظام فاشل في التوجيه والاصلاح :))

Omar El-Tahan said...

free heart:

طبعاً حضرتك اللي ليكي الفضل في ان المدونة يتغير شكلها وان شاء الله هابقى اعملك تمثال انتي و إل جي على باب المدونة وأعين واحد مخصوص ينضف التمثال كل يوم

مش عارف أشكرك إزاي لأن لولا مجهودك معايا ولا عمري كنت هاعمل حاجة .. انتي عارفة إني أكسل من الدب القطبي

أشكرك عالمجاملة "اللي وسعت منك شوية" بتاعة الفكر اللي يكتب كل يوم بوست ده بس مجاملة مقبولة ... ان شاء الله أحاول أظبط وقتي وأزور ناس أكتر وأعلق على موضوعات أكتر

أما المواضيع دي فصعب قوي .. أنا بابقى قاعد في حالي ألاقي إلهام جت خبطتني في دماغي :)

طبعاً أنا أقصد الإلهام في فكرة الموضوع

Omar El-Tahan said...

آلام وآمال:

رأيك يتفق مع سلوى وده يؤكد على إن ده الطريق الأفضل بالفعل ل"تسويق" مدونتي بشكل أفضل

Omar El-Tahan said...

سنووايت:

أشكرك على الثناء وده وسام لما يتقال من حضرتك وفعلاً الكل مجمع إن قلة المواضيع والزيارات هي السبب .. والزيارات دي ان شاء الله مقدور عليها مع تنظيم الوقت .. أما المواضيع فماليش إيد فيها للأسف لأني مش باعرف أكتب عشان أنا عايز أكتب ... أنا باكتب لما الفكرة تطفق في نافوخي :)

وغالباً ده بيكون وأنا عالسرير قبل ما أنام .. وعشام كده باقوم كاتبها عالموبايل بسرعة قبل ما تجري مني وبعدين أنقلها بعدين عالكمبيوتر.

Omar El-Tahan said...

الفدائية l.g:

أنا مش متخيل تصميمك وإرداتك على قراءة كل المواضيع .. انتي فدائية فعلاً وعندك تصميم هايل .. وكمان حب لتحليل الناس وهضم فكرهم .. أحييكي

أما التنسيق فمافيش أسهل منه .. أنا موحد الخط والحجم وباستعمل الوورد العادي بتاع الأوفيس .. باخلي التنسيق إما على اليمين أو في المنتصف ... حسب المزاج وبس

لا برمجة ولا أكواد .. أنا ماليش طقطان لأني كسول .. ولولا سلوى ولا كنت غيرت اي حاجة في المدونة دي .. أنا دب قطبي كسول

بالنسبة لشكل المدونة فإرضاء الجميع غاية لا يمكن الوصول اليها ... يمكن لو غيرت شكلها تاني قدام شوية يعجبك الشكل الجديد

تدوينة كل أسبوعين !!! أنا ؟؟ انت أكيد بتهزري ... أو يمكن متفائلة


أشكرك على التحليل الخاص بالزائرين ومعاكي حق في كل اللي قلتيه

ماعدا انك ماتكتبيش تاني لو وقتك انشغل ... ممكن كلمة تكتبيها يقراها واحد مش هايعلق عليها حتى بس ممكن تغير مجرى حياته .. على فكرة موضوعاتك ممتازة .. بس انتي بتتألقي أكتر في كلام البنات